2007
prosinec 2007
V záruce nejen do značkového servisu
Většina z nás má zažito, že po dobu trvání záruky na nový vůz s ním musíme jezdit výhradně do značkových servisů. To je však dosti zjednodušený výklad záručních podmínek, nutností je pouze provádění pravidelných inspekcí a výrobcem předepsané pravidelné údržby autorizovaným servisem. Třeba závadu na vstřikovacím zařízení však může řešit jak servis autorizovaný výrobcem vozidla, tak servis autorizovaný právě výrobcem vstřikovacího zařízení. V případě vozidel vybavených vstřikováním značky Delphi (například Renault 1,5 dCi, Ford Mondeo či Focus TDCi) si může motorista vybrat, zda navštíví Delphi Diesel Servis, jenž závadu diagnostikuje a opraví, nebo takzvaný Diesel Point, který závadu diagnostikuje, komponenty odborně vymontuje a vymění buď za nové nebo předá k opravě diesel-servisu. Delphi Diesel Servisů je již po republice několik, Diesel Point byl nedávno otevřen první – Autoservis Jiří Fejkl ve Velkých Přílepech na okrese Praha-západ.
prosinec 2007
„Do nafty lij volej, promažeš vstřiky“
Kdyby se měly vyčíslit škody způsobené vinou bludů šířených hospodskými odborníky na všechno, byly by jistě srovnatelné s následky přírodních katastrof ... Nejednou jsme slyšeli od mechaniků názor, že „vinou týhlectý ekologie (myšleno zřejmě odsíření – pozn. red) je nafta dneska hrozně suchá a chce ji trošičku přimazávat“. Potud žádný problém, to je totiž pravda, kterou potvrzují také renomovaní odborníci. Z druhé části té rady („Já i Franta dáváme normálka em-dvě-téčko, tak dvě deci na nádrž, to maže fakt nejlíp!“) se už ovšem o odborníky pokouší srdeční kolaps. „Nafta musí být naprosto bezpopelná, zatímco všechny motorové oleje obsahují popelné aditivy, které se usazují na špičce trysky a ve vstřikovacích otvorech. A také, ač laik si myslí, že M2T se snadno spaluje, opak je pravdou – vyrábí se totiž z těžkého rafinátu, takže k popelným se přidávají i karbonové úsady,“ říká k tomu Ing. Vladimír Matějovský, uznávaná kapacita v oboru paliv a maziv. Rádce i jeho kamarád Franta naštěstí jezdí starými volkswageny s nepřímým vstřikováním do předkomůrky a čepovými tryskami, které nejsou náchylné na deformaci tvaru paprsku a hlavně nemůže docházet k jeho dostřiku na píst. Bohužel však jejich rady vyslechl majitel Toyoty Landcruiser 3,0 D-4D a po měsíci provozu bylo neštěstí na světě. Přizacpaná tryska prášila do jednoho místa pístu, až ten kapituloval a praskl. Bylo velké štěstí, že to neodnesl celý blok motoru.
prosinec 2007
Biolíh v benzínu (zatím) nebude
Vypadalo to jako hotová věc. Do nafty se od 1. září 2007 přidává methyl-ester řepkového oleje, do benzínu se od 1. ledna 2008 měl začít přidávat bezvodný líh pocházející z obnovitelných zdrojů, takzvaný biolíh. V tomto duchu jsme o věci informovali ve čtvrtém čísle AutoOjetin. Líh mohl představovat riziko zejména pro majitele motocyklů či starých automobilů, které mají ještě ocelovou nádrž. Pří smísení dvou benzínů s rozdílným obsahem biolihu totiž může dojít k uvolnění vázané vody a ta poté způsobuje korozi. Ještě větší rizika však byla spojena s hospodářskou kriminalitou v podobě daňových úniků. Podnikatelský subjekt mohl se statutem daňového skladu klidně nakupovat líh bez spotřební daně, avšak nepřimýchat jej do benzínu, nýbrž třeba použít pro výrobu alkoholických nápojů, v nichž líh spotřební daní zatížený je. Prodejem takových lihovin za standardní tržní ceny by pak stát přišel o svou milovanou daň a nepoctivý podnikavec měl zisk v řádu stovek procent.
září 2007
Opomíjená světlá výška
Oproti minulosti se u současných aut často neuvádí údaj o světlé výšce. To je škoda, jelikož může, v případě své příliš nízké hodnoty, mnoho napovědět o zbytečně zvýšených nákladech či dokonce fatálních poškozeních, jimž patrně při provozu na našich silnicích nepůjde zabránit. A nebude k tomu potřeba ani nějakých zvlášť velkých terénních zlomů, bohatě postačí hlouběji vyjeté koleje od těžkých kamiónů, aby si vůz dokázal nenávratně poškodit olejovou vanu, přírubu převodovky, výfuk, či cokoliv jiného. Smutným premiantem v této disciplíně jsou Volkswagen Bora a Golf 4Motion (čtvrté generace) s motorem V6. Zde má motor svou spodní část až provokativně nízko, takže při plném zatížení se skutečná světlá výška výrazně propadá pod kritických 100 mm a při propérování zničíte v lepším případě spodní kryt motoru, v tom horším budete potřebovat rovnou číslo na odtahovou službu. Obdobné problémy čekají také Passat B5/B6 se šestiválcem 2,8 V6 Syncro, druhou generaci Audi S6, A6 4,2 Quattro i A6 s těžkým vznětovým šestiválcem V6 2,5 TDI nebo Alfu Romeo 156 2,4 JTD. Stejně tak jsou zvýšenému riziku „úrazu“ vystaveny prakticky všechny varianty sportovně snížených podvozků, ať už originálem od výrobce, či svépomocí …
květen 2007
Kdy jít na vrakoviště?
Kdy jít na vrakoviště? Některé díly pro sedmileté a starší auto chodí zkušenější motoristé nakupovat na vrakoviště. Zhruba se dá říci, že nový nebo zánovní díl tam dostanete za polovinu běžné ceny, když je to nedostatková věc, tak za 80 procent ceny. Více použité díly bývají opravdu za babku, ovšem mohou nás zklamat. Vývoj vrakovišť pokročil tak, že stálí zákazníci dostávají záruku tím, že mohou součástku vyměnit za jinou.
květen 2007
Jak také zjistit stáří vozu
U ojetých aut stále častěji na cenovce za oknem narazíte na oznámení roku a měsíce, kdy byla uvedena do provozu. Pokud se však podíváte pozorně vedle cenovky na nápis, kterým je od výrobce potištěno čelní sklo, pak poslední řádka obsahující pouze jednu číslici značí rok výroby skla a tedy nejspíše i skutečný rok výroby auta.